lördag 6 november 2010

Muddjenas med namn, döskallar och foder!

Har länge planerat att sy par fodrade muddjenas till sonen då det blir allt kallare ute, men tiden har liksom inte räckt till. Men i dag så, mellan att barnmöblerna skulle torka mellan målningarna passade jag på att "smita emellan" med lite ego sömnad till familjen.



Mönster: Testade för sörsta gången Minikreas mönster- pösbyxor.
Byxmönstret upplevde jag som stort. valde storlek 116-122 fast sonen har 128 på "vanliga köpe byxor" och de räckte gott ocg väl till både på bredd och längd. Gjorde inga ändringar på detta mönstret utan ville se hur de blev i efter orginalmönstret. Men nästa gång ska jag nog minska midjemudden någon och sänka byxlivet något. Det jag ändrat på mönstret är bara frammfickorna och bakfickorna som jag sydde lite större och efter mitt egna mönster.

Övrigt: Tyget är mitt "vanliga" denim tyg. Som jag köpt i den lokala tygaffären. Har dekorstickat de flesta sömmarna med orange/brun grövre tråd med dubbelnål och förstärkt alla fick öppningar där det är extra belastning.
På bakfickorna har jag gjort stora döskalle applikationer i grått och på höger byxben använt sama grå tyg till namn applikation.( sydda på brodermaskin).
Har på dessa byxor gjort en kortare midjemudd och ben muddar i grå muddväv från stoff & stil.
Byxorna är fodrade med ett trikåtyg som jag hade liggandes i hyllorna...
Perfekta lekbyxor i höstruskiga vädret!

2 kommentarer:

  1. Snygga!! Håller med om att Minikreas pösbyxemönster är stora i storlekarna! Min son druknade i "sin" storlek. Tyckte precis som du också att grenhöjden behövde minskas.

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att höra att fler hade samma tankar om Minikreas mönster! Är så roligt när man kan utbyta lite erfarenheter och få tipps och bekräftat att fler tycker som jag! TACK!

    SvaraRadera