fredag 21 maj 2010

Samma.. Fast olika...

När de nya fordonstygerna från JNY damp ner hemma frågade jag sonen vilken av färgerna han ville ha på en tröja- Svaret jag fick var: Alla- Mamma jag vill ha alla tygerna!*ler*
Ja, är ju alltid roligt då barnen gillar det man beställt hem... dock hade jag inte tänkt mig att sonen kanske skulle ha fordonströjor i alla färger som finns...
Men vi lyckades iallafall kompromissa och enas om en gul tröja och en röd kortärmad tröja och för att även få stjärntyget så beslöt jag att göra bakstyckena i stjärntyget och fram stycket i fordons tyget- då blev det ju 4 olika tyger på 2 tröjor!



Mönster: Gula tröjan är meedom grundmönster form 2 till en T-shirt med ragglanärm. Den röda tröjan är mitt eget ritade en ngt tigtare modell också med ragglanärm men också en liten kantning av mudd på ärmen.

Tyg: Från JNY, både stjärntyg och fordonstyget. Mudd väv från stoff och stil


Övrigt: Båda tröjorna har fått synliga sömmar i form av "fusk sticksömmar", den gula har jag valt att göra vita gansak neutrala stickningar på medans jag på den röda har använt en kornblå tråd till sömmarna. Dessutom har jag tagit en marin blå mudd i hals och på ärmslut. Båda tröjorna är sydda med fordonstyg fram till och baksidan i stjärntyget som även finns på ärmarna.
För att piffa till och göra den ena tröjan lite mer personlig broderade jag även Rasmus namn på ena ärmen!!

Tyvärr ville inte cameran återge rätta färgerna i dag.. men tröjorna är så mycket klarare i färgerna i verkligheten, riktigt klar röd och jätte fin varm gul färg!! Även brytet med blå stickningar på den röda tröjan blev bättre i verkligheten.. Får helt enkelt försöka fånga en livebild på tröjan i morgon och visa!

3 kommentarer:

  1. Det är så kul att höra om barn som själv får välja vilka tyger de vill att vi ska sy av. Andra barn väljer vilka kläder de vill ha i affären, men vi sömmerskor har barn som väljer "vilka tyger vi ska sy av" *ler*.

    SvaraRadera
  2. Jag la till mig som följare till dig.

    SvaraRadera
  3. KUL!! alltid lika roligt med nya bekanta! Ska genast kolla in din blogg och kommer lägga till dig på min lista!

    SvaraRadera