fredag 8 oktober 2010

Storlekslappar/ tvättrådslappar.

Har klurat länge efter att hitta det bästa alternativet till en bra och billig lösning på detta med att få både storlek och tvättrådslappar i kläderna. Mina namnband har ju bra storlekslappar, men alltför ofta är de slut i vissa storlekar och framför allt måste man köpa så många av varje storlek- ibland behöver man ju bara några. Sedan på detta ska man då ha tvättråds lappar och så vill man ju gärna få med sitt egna märke också...
Helt plötsligt blev det många lappar och massa olika tvättråd för olika typer av tyger!
Lösningen hittills för mig har bestått i att jag printat ut egna storleks och tvättrådslappar- allt i ett lapp, på strykbart transferpapper och sedan strykigt fast detta i kläderna. Har funkat jätte bra - ändå tills jag råkade ut för att fel storlekslapp ströks på fel plagg*suck*. Ja då var det ju liksom kört- hade man haft på sydda lappar hade man bara kunnat sprätta och sy fast en ny. Därför skapades dessa etiketter i kväll- och fler lär det bli!







HUR??

Jag har först gjort ett A4 ark i datorn så som jag vill att etiketterna ska se ut, provprintat på vanligt papper för att se så det blev rätt storlek, tillräckligt stora bokstäver etc.
Sedan har jag spegelvänt motivet och printat ut på överföringspapper för tyger/t-shirts tryck. Klippt ut alla etiketterna, pressat på varje etikett på ett perfekt brett bomullsband jag köpt i lokala tygbutiken.
Jag har valt att dra av skyddspappret direkt etfer att jag pressat fast det, så att jag fått en mattare finich och inte den "plastiga" hinnan som blir om man låter trycket svalna innan man drar bort skyddspappret.

Sedan när etiketterna svalnat har jag vikt dem dybbelt och pressat mellan ett smörpapper- och vipps så har man fått sina egna storleks & tvättrådslappar med sin logga på baksidan! Lite pill men när man väl fått till det blev det himmla bra!

8 kommentarer:

  1. Så himla smart! Men håller det för många tvättar?

    SvaraRadera
  2. De provplagg jag testat på och som mina egna barn använder har lapparna fungerat och trycket suttit kvar.Så jag är nöjd!
    Men har åter gått över till att strycka direkt i kläderna för att slippa få skav och irritationer efter tvättlapparna - då några kunder tyckte detta var bättre...

    SvaraRadera
  3. Hej igen! Jag måste be dig om råd igen. Jag testade transferpapper, och det såg ju jättebra ut. Men när jag stryker på trycket sen så klibbar det av sig på strykjärnet. Går det att undvika på nåt sätt?

    SvaraRadera
  4. Oj, du måste ha vänt lapparna åt fel håll! Texten/bilden ska vara spegelvänt när du tittar på lappen- sedan ska den lägga NER mot tyget med baksidan uppåt och texten mot tyget. Därefter pressar du angiven tid, drara av skyddsppret/baksidan av transfer pappret och kvar blir då trycket på textilen.
    Om du drar av skyddsppret direkt medans "etiketten" är varm får du ett matt yta, väntar du tills "etiketten" kallnat får du en blankare mer plastik effekt. Lycka till!!
    Ps. ska försöka nästa vecka göra en ny bättre tutorial hur man gör så att inga misstag kan göras!

    SvaraRadera
  5. Ah, jag förklarade inte så bra. Trycket sitter där det ska, så långt har jag gjort allt rätt. Men trycket sitter på en lapp på utsidan på ett påslakan, så stryker man på påslakanet så kan man stryka på lappen också.. Det finns bild på min blogg. Det är alltså när jag stryker på det färdiga trycket som det klibbar av...

    SvaraRadera
  6. Hmm.. nu förstår jag ditt problem!!Som sagt jag använder bara denna metoden till att göra tvättrådslappar till plaggen, inte till dem jag har utanpå kläderna/påslakanseten. Där använder jag mig av vävda beställda lappar med min logga! ( för tillfället egen designade från mina namnband men nästa leverans kommer bli från world wide label samt att jag på viss produkter broderar dit min logga direkt med min brodermaskin). Därför stryker man liksom inte på dessa egen tryckta lappar och jag har inte ditt problem. Så mitt svar blir helt enkelt att mina tryckta lappar försvinner/dras trycket ut på också om man stryker på dem. Men stryker man från avik sidan händer inget och likaså om man "bara går emot" utan är då man lägger strykjärnet över.
    Hoppas du förstod vad jag menade... och lycka till att hitta ett annat sätt att göra egna logg lappar att sätta utan på produkterna!

    SvaraRadera
  7. Jag förstår precis! Tack så mycket! Jag tänkte prova med stämplar nu som plan B, men använda de transferpapper jag har kvar till tvättrådslapparna allafall. Det borde ju gå bättre, eftersom dom sitter på insidan. Jag ska också kolla upp world wide label!
    Tack för hjälpen!

    SvaraRadera
  8. en fråga vart får man tag i stämplar me tvättrådet på o stl ?

    SvaraRadera