måndag 28 februari 2011

Så här ska det väl inte vara??

Näe- inte var det något bra resultat inte!
Men vad hadde jag väntat mig.. ja inte så mycket mer än just detta. För ivrig som jag var då jag fick en halvtimma över så plockade jag upp min lilla cover pro maskin ur sin kartong, sleta av all plast och stoppade i kontakten, skruvade på bandkantaren, klippte till en bit mudd och så körde jag.. utan att ens läsa instruktioenerna, utan bara slängde mig direkt in i den svåra bandkantar världen utan någon som helst kunskap!
Med några justeringar och ett litet humm om vad som hände då jag ändrade inställningarna och bandkantarens läge blev det helt klart bättre, men visst återstår det en hel del innan man förstår sig på denna makapär och får ett resultat som man är nöjd med.
Men för att laggt 30 min på maskinen jag ändå nöjd- för jag kan ana vilka snygga resultat det kan bli efter lite träning. Så i morgon ska jag viga hela förmiddagen åt denna maskin och börja från början- dett vill säga börja med att sy täcksömm, byta nålar och justera trådspänning, sedan blir det att ge sig i kast med bandkantaen igen. Som man brukar säga det finns inga genvägar utan man måste kunna grunderna innan man kan ge sig på det lite mer avancerade...

Bilderna visar mitt första försök, mina första stapplande centimetrar.. Resultatet: ja ni ser ju själva, på ovansidan kom sömmarna helt galet och på undersidan blev det ett helt trasselbo!


Försök två blev helt klart bättre!! Men fortfarande återstår en hel del så blir att söka bland er övriga bloggare efter användbara inställningar och tips under kvällen.

2 kommentarer:

  1. Det kommer du klara galant! Ser sååå fram emot när du lagt ut dina modeller under mönster då ska jag beställa;) MVH Susanne som fick en jättefin Rosa stol med namnet Wilda på!

    SvaraRadera
  2. japp, så där såg det ut hos mig med när jag "kantade" första ggn...men trägen vinner och nu går det kalas! det finns massor av bra tips ute i bloggvärlden!

    SvaraRadera